Kaedah Menyimpan Database Pelanggan.

Kaedah Menyimpan Database Pelanggan.

Kaedah 1: Menggunakan Google Form

Di dalam google form.Ini kaedah paling mudah dari segi teknikal dan penggunaan.

Caranya :1. Kita bina satu borang di dalam akaun google kita.

2. Borang itu mestilah mempunyai kolum maklumat yang kita mahukan dari pelanggan.

3. Column itu boleh terdiri dari nama, no fon, email, alamat, tarikh lahir dan sebagainya.

Bergantung kepada keperluan pemasaran kita, maka kita perlu tentukan maklumat apa yang kita mahu minta dari pelanggan.

4. Apabila borang itu siap, kita boleh berikan link kepada pelanggan untuk pelanggan isi.

5. Kita juga boleh tukarkan link itu kepada QR Code.

QR Code itu kemudian dicetak dan dipamerkan dimana-mana tempat yang kita mahukan

untuk memudahkan urusan mengumpul data pelanggan.

6. Setelah pelanggan mengisi borang itu, kita boleh menukarkan maklumat yang diisi itu sebagai google sheet.

7. Maklumat itu boleh digunakan untuk tujuan marketing, remarketing dan juga customer service.

Antara kelebihan menggunakan google form, ianya mudah diakses dan mudah digunakan oleh pelanggan.

Pelanggan tidak perlu ada sebarang pengetahuan teknikal untuk mengisi borang ini.Untuk peniaga,

ianya mudah dibina dan juga mudah diakses dimana-mana pada bila-bila masa asalkan ada capaian jalur lebar (Internet).

Belajar ilmu database dalam Crash Course Database Marketing.Dalam Shortcut Course selama 4 jam ini, anda akan belajar strategi dan taktik menaikkan jualan dengan database marketing. Apa yang anda akan belajar?

1. Strategi kutip database

2. Strategi menggunakan database

3. Menyimpan dan mengurus database

4. Mendapatkan jualan dari database.

5. Mendapatkan rujukan dari database.

Belajar Di Sini : https://www.absdigital.my/database-marketing/

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *